Tuesday 7 March 2017

CONTOH FILEM DAN UNSUR KHURAFAT DI DALAMNYA

UNSUR-UNSUR YANG WUJUD DALAM FILEM SERAM 

Unsur-unsur khurafat dan tahyul ini jelas dalam filem “khurafat” dan “sumpahan kumkum”.
Dalam filem khurafat, unsur khurafat yang jelas dapat dilihat adalah ketika mana watak Johan yang perlu menghantar jenazah Anna (bekas kekasihnya) yang mati kerana membunuh diri ke kampung. Dalam perjalanan penghataran jenazah tersebut, tiba-tiba radio yang sedang mengalunkan ayat-ayat suci al-Quran terhenti, sejurus itu, pemandu van tersebut menoleh ke belakang dan mendapati jenazah Anna berada disebelahnya dan mengakibatkan kemalangan. Setelah kematian tersebut, Johan dikejar oleh Anna bagi menuntut janji Johan untuk bersamanya.
Unsur-unsur khurafat dalam filem ini mampu memomokkan pemikiran penonton bahawa setiap jenazah atau mayat individu yang telah meninggal dunia boleh dihidupkan semula. Hal ini secara tidak langsung mengakibatkan masyarakat takut mendekati jenazah dan menyakini bahawa setiap jenazah yang meninggal akibat disihir akan menjadi pocong bagi menuntut bela.

Begitu juga dalam filem Sumpahan Kum-Kum yang mana Mila menemui Mak bagi menghilangkan jerawat-jerawat di mukanya kerana malu dengan ejekan rakan-rakan di tempat kerjanya. Setelah itu Mak Mah mandikan Mila dengan air bunga dan kemudiannya memasukkan susuk di mukanya dengan syarat Mila tidak melihat cermin selama 44 hari. Semua amalan-amalan ini adalah bertentangan dengan apa yang diajarkan di dalam Islam. Islam mengajar umatnya bahawa setiap hajat atau pertolongan hendaklah dipohon kepada Allah. Malahan, dituntut untuk berusaha dan berikhtiar untuk mengubati penyakit yang dialami, akan tetapi haruslah menepati garis panduan syarak dan tidak menyekutu Allah dengan sesuatu.

Menyeru Roh Atau Hantu

Amalan dalam menyeru roh dan hantu (Abdulfatah Haron Ibrahim 2002: 157-158) sebenarnya bukanlah datang daripada si mati, tetapi ia adalah merupakan seruan kepada jin. Hal ini adalah disebabkan jin boleh menyerupai dan memasuki badan manusia serta mengeluarkan suara-suara tertentu dan aneh, seperti yang dapat dilihat dalam filem Nangkrong. Iaitu ditonjolkan adegan bomoh handal yang telah ditemui oleh Aman, Bada dan Cumi dengan menyeru “Puteri Laut” bagi memperolehi nombor ekor. Kebiasaan masyarakat pada hari ini gemar memohon bantuan melalui perantaraan seperti mana memuja kubur-kubur dan sebagainya bagi memperolehi kepentingan dan tujuan tertentu.

BEBERAPA ASPEK YANG BERCANGGAH DENGAN ISLAM DALAM FILEM YANG DIKAJI

Filem Khurafat

Dalam filem ini, wujud dialog di antara Aishah (isteri Johan) dengan ibu mertuanya bahawa roh orang yang mati kerana bunuh diri tidak akan tenteram selagi mana hajatnya tidak 481 tercapai (Pemerhatian pada durasi 6:27).
Hal ini jelas dapat dilihat, wujudnya unsur-unsur tahyul dan khurafat yang bertentangan dengan hukum Islam untuk dipercayai. Akan tetapi, melalui penontonan filem ini sedikit sebanyak mampu mempengaruhi dan meracuni pemikiran penonton sekaligus dapat memesongkan akidah mereka. Selain itu juga, wujud suatu adegan di mana bomoh yang dijumpai oleh Johan untuk meminta pertolongannya bagi mendapatkan Anna memberi peringaran kepada Johan supaya tidak sesekali Johan mengabaikan Anna kerana seandainya johan mengabaikannya, hidup Johan tidak akan tenteram (Pemerhatian pada durasi 1:05:39). Hal ini kerana benda tersebut akakn kekal denga Johan sehingga mati. Melalui peringatan ini, jelaslah bahawa Johan telah membuat perjanjian dengan syaitan. Perkara seperti ini adalah syirik dan jelas dilarang oleh Allah iaitu dengan menyekutukan Allah dengan sesuatu.
Kesimpulannya, filem ini jelas menunjukkan wujud unsur-unsur yang bertentangan dengan akidah Islam. Isu ini amat penting dan sangat perlu diambil peduli kerana ianya berkait dengan akidah seseorang Muslim dan mempunyai peluang yang besar untuk mempengaruhi minda penonton.

Filem Sumpahan Kum-Kum 

Berdasarkan pemerhatian terdapat beberapa unsur yang bertentangan dengan akidah Islam yang terdapat dalam filem ini. Antaranya ketika mana watak Shima dibunuh oleh Mila di dalam sebuah tandas di satu hentian rehat sebagai syarat bagi mengembalikan kecantikan wajahnya dengan meminum sembilan darah anak dara sunti (Pemerhatian pada durasi 04:48).
Hal ini jelaslah, wujud unsur-unsur yang bercanggah dengan agama Islam. Wujud unsur syirik, yang mana mereka meminta pertolongan dengan syaitan bagi mendapatkan sesuatu. Walhal, dalam Islam seseorang itu diminta untuk memohon kepada Allah S.W.T apabila berhajat kepada sesuatu. Begitu juga unsur perjanjian yang dibuat oleh Mila dengan syaitan yang mana mersakkan dirinya sendiri. Unsur-unsur ini adalah sesuatu yang merbahayakan penonton yang menonton filem ini, kerana mereka cenderung untuk mengikuti dan meniru tindakan yang diambil oleh watak dalam filem ini. Justeru itu, para pengarah filem yang ingin menerbitkan filem-filem berunsur seram haruslah mendapatkan pandangan para agamawan bagi mengelakkan wujudnya unsur-unsur yang bertentangan dengan akidah dalam filem tersebut.

Filem Nongkrong 

Melalui filem Namgkrong, terdapat unsur-unsur yang bertentangan dengan syariat Islam. Antaranya upacara yang dilakukan oleh seorang bomoh handal (Azlee) dengan menyeru atau memanggil jin (Puteri Laut) bagi memenuhi permintaan tiga orang pemuda iaitu Aman, Bada dan Cumi bagi memperolehi nombor ekor (Pemerhatian pada durasi : 0:13- 0:18.Trailer) setelah mereka menyatakan hajat mereka, puteri laut tersebut bersetuju dengan mengenakan syarat bahawa salah seorang daripada mereka iaitu Bada perlu mengahwininya. Lalu, Bada bersetuju setelah melihat kecantikan dan kejelitaan puteri tersebut.
Di sini, dapat dilihat bahawa tiga unsur yang bertentangan dengan akidah iaitu, syirik ketika mana ketiga-tiga pemuda tersebut meminta bantuan jin dalam mendapatkan wang. Seterusnya, mereka juga telah membuat perjanjian dengan syaitan bagi memperolehi nombor ekor yang mana perkara seperti ini adalah jelas bertentangan dengan hukum Islam. Terakhir, hal berkaitan dengan perjanjian perkahwinan di antara manusia dan jin. Islam melarang keras sama sekali terhadap perkahwinan sedemikian

RUJUKAN
Monika @ Munirah Abd Razzak Siti Khadijah Rahim Norrodzoh Hj Siren Akademi Pengajian Islam, Universiti Malaya & Nik Mohd Zaim Ab Rahim Fakulti Tamadun Islam, Universiti Teknologi Malaysia, PENGARUH FILEM TERHADAP AKIDAH MUSLIM: ANALISIS UNSURUNSUR SYIRIK DALAM TIGA FILEM SERAM



No comments:

Post a Comment